Wednesday 14 October 2009

How to make fingerless mittens – tutorial for dummies/ Łopatologiczny kurs szydełkowania bezpalczaków

This tutorial I dedicate to Anita :)Do not expect to find here something about number of rows or yarn thickness etc. I will simply describe how did I made my fingerless mittens.

Ten kurs dedykuję Anicie ;)
Nie znajdziecie tutaj przepisu z ilością oczek, rzędów, grubością włóczki czy szydełka. Opiszę proces powstawania bezpalczaków dokładnie tak, jak on u mnie wygląda.

Yarn – the best one is thick and bit elastic. I used acrylic-wool one.



Włóczka – najlepiej gruba i w miarę elastyczna. Ja użyłam akrylowo – wełnianej.

Crochet hook –use the size indicated on your yarn label.



Szydełko – na opakowaniu włóczki powinno być napisane jakie najlepiej użyć.

So let’s start… No to zaczynamy.

IMG_5772


Take yarn and hook to your hands and start to crochet a chain. It should be so long that after making a loop out of it you can easily put your hand in it and it would loosely fit your wrist.

Bierzemy do ręki wyżej wymienione niezbędne nam utensylia i wykonujemy łańcuszek na tyle dlugi by po połączeniu końców łatwo wchodził przez dłoń i luźno przylegał do nadgarstka.

 
When the loop is ready you can start with crocheting your mitten. Use any stitch you like and from now and then check whether it fits. 

Gdy już mamy gotowe takie kółko z łańcuszka to dowolnym ściegiem dziergamy kolejne rządki co jakiś czas przymierzając jak daleko już jesteśmy z robotą.
 
IMG_5774

When you reach the point where the opening for your thumb should be make few chain stitches and stitch it to your mitten. The opening should big enough to allow your thumb easily seat, but not bigger. Once you have it done continue with stitching your mitten until you reach desired length.


Gdy dojdziemy do miejsca gdzie powinien być otwór na kciuk robimy parę oczek łancuszka i łączymy go z robótką w takiej odległości by nam paluch łatwo się w powstałą dziurkę zmieścił. A potem dziergamy dalej i dziergamy i tak w kółko, aż rękawiczka będzie odpowiednio długa.


IMG_5775IMG_5776

Now you only have to make a sheath for your thumb. Entire philosophy is to make few rows around the opening. Make so many rows as you wish.

A teraz robimy “tutke” na kciuk. Cała filozofia to zrobienie paru okrążeń szydełkiem. Ile? Tyle by długość wam odpowiadała.


IMG_5780

The mittens are ready. At this point you can embellish them with buttons, ribbons, brads, lances etc. Embellishments are also practical in this case as help to recognize which mitten is for left and which for right hand .

Teraz zostaje jedynie jakoś ozdobić nasze bezpalczaki. Można to zrobić guzikami, wstążeczkami, ćwiekami czy czym jeszcze dusza zapragnie. Ozdobienie ma też wartość praktyczną bowiem pozwala odróżnić bezpalczaka lewego od prawego.

 
IMG_5789 IMG_5784

If something is not clear, let me know! Jeśli coś nie jest jasne, dajcie znać!

Have fun!


Miłej zabawy!

These peoples already used my tutorial to make own mittens:
Te osoby juz zrobily bezpalczaki wg mojego tutka:
Anita Ania KoniecznaMazmika




If you use this tutorial, show me your mittens please! Jeśli ktoś jeszcez skorzysta z tej łopatologii stosowanej to zapraszam do pochwalenia się rezultatem.



Yor are also welcome to have a look on my cosy mittens tutorial.

Zapraszam do przegladniecia mojego kursiku szycia rękawiczek.


 
IMG_7743

18 comments:

  1. Dzięki Ci dobra kobieto! Właśnie nauczyłam się robić warkocze na drutach (wiem, prościzna, ale jakoś lata mi zeszło, zanim się odwazyłam:-), do tej pory tylko prawe, lewe, ściągacz, ryż, szachownica), a teraz wszystko zrozumiałam z Twojego kursu na mitenki o których marzę juz trzeci rok. Hip, hip, zrobię sobie takie! Dzięki, dzięki, dzięki!:-)

    ReplyDelete
  2. jejku!!!
    tak to wytłumaczyłaś to nawet mi wydaje się to nie takie trudne, spróbuję a co mi tam!!!
    zrobię dla siostruni.
    dzięki ogromne, bo gdyby nie twój post to w życiu bym się za to nie zabrała!

    ReplyDelete
  3. Dzieki dziewczyny, serce mi rosnie!

    ReplyDelete
  4. Marysiu kochana!!!!!!!dziękuję!!!!!!!!!!!!!! :*
    tak wyjasniłaś,że wydaje się proste jak budowa cepa :P
    nie omieszkam spróbować :)

    :*

    ReplyDelete
  5. aaaa! lecę kupić włóczkę i biorę się do roboty!!

    ReplyDelete
  6. Kurs jest super, ale ja bym ich i tak za chiny nie zrobiła :D:D:D

    ReplyDelete
  7. i to koniec? tak po prostu? no nie!
    zapiszę sobie w ulubionych i za jakiś czas wezmę się do pracy (:

    ReplyDelete
  8. kursiki uwielbiam!!! jeju,a Ty to na szydełku dziergałaś? Zdolniacho!!!!!!!!!!!!! :)

    ReplyDelete
  9. O kurka.. ale to proste jest! :D
    Zrobię chyba sobie takowe normalnie :D

    ReplyDelete
  10. Marysiu świetny kurs, nabrałam ochoty na szydełko :) Tylko jakby ktoś podał przepis na podwojenie doby to byłabym bardzo wdzięczna ;))

    ReplyDelete
  11. nigdy nic nie robiłam na szydełku... ale tak patrząc na powyższą instrukcję, chyba spróbuję :)

    ReplyDelete
  12. Świetny kurs szydełkowania bezpalczaków! Nawet ja, artystyczne beztalencie, zrozumiałam co i jak. Bezwstydnie skorzystałam z Twojego "przepisu" i zrobiłam sobie pierwsze w życiu szydełkowe mitenki. Dziękuję :)
    Poza tym bardzo ciekawy blog. Podglądam go w wolnych chwilach. :)

    ReplyDelete
  13. Thank-you for this tutorial! Im a newbie so this is perfect. cant wait to make a pair.

    ReplyDelete
  14. I nawet ja skorzystałam z tej "instrukcji obsługi" ;) Dorobię sobie jeszcze górę do tych mitenek, przytwierdzę je guziczkiem i będę miała mitenko-jednopalczaki ;):)

    http://www.szkatulka.org.pl

    ReplyDelete
  15. dziękuję za instrukcje :) Czy mogłabyś jeszcze zdradzić jak nazywa się ten ścieg? byłabym ogromnie wdzięczna bo strasznie mi się on podoba a nie wiem czego szukać w sieci

    ReplyDelete
    Replies
    1. O ile dobrze pamietam to byl polslupek z narzutem.

      Delete

Thanks a lot for your comments!/ Bardzo dziekuje za komentarze!